STE Trainingen

committed to learning
Mijn STE
  Nieuwsbrief  Contact 
Nederlands English
home > nieuws > detailweergave

Nieuws

31 maart 2014

Online leren en blended learning steeds populairder!

'We willen ons blijven ontwikkelen, maar niet langer klassikaal.' Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van GoodHabitz. Online leren en blended learning, een combinatie van online leren en contactonderwijs, winnen aan populariteit en zullen het klassikale leren op termijn verdringen.

 

Markteffect vroeg 1.012 Nederlanders naar hun leergedrag. Uit de reacties blijkt dat klassikaal leren qua populariteit een vrije val maakt. 87% leerde vroeger klassikaal, 34% vindt dat nog steeds de prettigste leermethode en slechts 23% ziet in klassikaal leren de toekomst. Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling, met respectievelijk 65%, 57% en 50%. “De uitkomsten uit dit onderzoek bevestigen ons vermoeden”, stelt Edgar de Beule, directeur van Markteffect. “Ook in de opleidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd.”

 


Online leren boekt een flinke progressie, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Van de geënquêteerden leerde 23% in het verleden online. 37% vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50% heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan populariteit, getuige de cijfers: 14% (verleden), 33% (heden) en 35% (toekomst). Maarten Franken, directeur GoodHabitz: “De internationale doorbraak van online trainingen lijkt definitief ons land te hebben bereikt. Wij merkten natuurlijk al aan onze sterk stijgende omzet dat de interesse in online trainingen ontzettend aan het toenemen is. We verwachten in 2014, net als vorig jaar, onze omzet te kunnen verdubbelen”.

 

80% vindt eigen ontwikkeling belangrijk
Uit de cijfers van Markteffect blijkt eveneens dat de de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan. 80% vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Opmerkelijk: vooral intrinsieke motivaties liggen hieraan ten grondslag. Men wil vooral zijn vaardigheden ontwikkelen (77%) en kennis opdoen (77%). De antwoorden ‘het is nodig om carrière te maken’ en ‘het is nodig voor mijn werk’ werden beduidend minder vaak genoemd (respectievelijk 26% en 31%).

PERSBERICHT: Eindhoven, 27 maart 2014



Terug naar de overzichtsweergave
Terug naar de startpagina