Grote banner website (40)

Nederlandse ondernemer bereidt zich onvoldoende voor op buitenlande zakenreis

9 juni 2023

Uit een afstudeeronderzoek onder internationale ondernemers vanuit Avans Hogeschool en STE Languages uitgevoerd door Luc van den Hoff blijkt dat 40% van de ondernemers onvoldoende tijd en aandacht besteedt aan de voorbereiding. Ook ervaren ondernemen veel knelpunten bij het internationaal zakendoen. Het grootste knelpunt dat ervaren wordt is de communicatie met de gesprekspartner. Ook worden de uiteenlopende werkwijzen en de culturele verschillen tussen Nederland en het doelland als problematisch ervaren. Nederlandse ondernemers schatten het belang van taal en cultuur hoog in: maar liefst 86,9% geeft aan het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden om een goede beheersing en kennis te hebben van taal en cultuur. 

Nederlandse ondernemer ervaart veel knelpunten bij internationaal zakendoen

Tijd en voorbereiding internationale zakenreis
Uit een afstudeeronderzoek onder internationale ondernemers vanuit Avans Hogeschool en STE Languages uitgevoerd door Luc van den Hoff blijkt dat 40% van de ondernemers onvoldoende tijd en aandacht besteed aan de voorbereiding. In ruim 80% van de gevallen besteedt de ondernemer een halve tot één dag. Meer dan 60% is van mening dat deze voorbereiding onvoldoende is geweest.

Knelpunten bij internationaal zakendoen
Ook ervaren ondernemen veel knelpunten bij het internationaal zakendoen. Het grootste knelpunt dat ervaren wordt is de communicatie met de gesprekspartner. Bijna 50% van de ondervraagde ondernemer ervaart dit als het grootste knelpunt. Ook worden de verschillende werkwijzen (30%) en de culturele verschillen (17%) tussen Nederland en het doelland als problematisch ervaren.

Belang van taal en cultuur wordt hoog ingeschat
Nederlandse ondernemers schatten het belang van taal en cultuur hoog in: maar liefst 86,9% geeft aan het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden om een goede beheersing en kennis te hebben van taal en cultuur.

Belangrijke quotes uit het onderzoek

“Een goede samenwerking bestaat uit een goed contact met wederzijds respect voor elkaars cultuur. Elkaar goed begrijpen is van wezenlijk belang”.

“In sommige landen zeggen ze ja, omdat ze NEE niet kennen, hier moet je goed op door vragen en vertrouwen opbouwen zodat je wel weet of het ja of nee is en waarom niet”.

“Wij zijn veel directer, het kost veel tijd en energie om eerst een relatie op te bouwen alvorens samen te kunnen werken. In China heeft mij dit ruim 1 jaar gekost. Daarna heb ik dan ook wel een partner voor het ‘leven”.

“Op operationele vlakken zijn taal en cultuur essentieel om te beheersen”.

 

Afbeelding2 onderzoek internationaal zakendoen Afbeelding3 onderzoek internationaal zakendoen Afbeelding4 onderzoek internationaal zakendoen

Volg ons op LinkedIn