Grote banner website (16)

‘Door de taaltraining heeft mijn zelfbewustzijn een boost gekregen’

24 januari 2022

Wie gericht wil werken aan specifieke taalvaardigheden, heeft veel baat bij een individuele training. Dat ondervond Mieke Groenewegen, tot voor kort Managing Director bij APG. Bij STE Languages ging ze aan de slag met een docent die nadrukkelijk anticipeerde op haar ontwikkelbehoefte. Dat wierp al snel z’n vruchten af.

Wat was je motivatie om een taaltraining te volgen?
‘In mijn werk bij APG had en heb ik soms meetings in het Engels. En ik voorzie dat ik dat ook in toekomstige werksituaties ga hebben. Omdat dit niet iedere dag en met grote regelmaat zal zijn, zorgt dat ervoor dat je niet bijleert. Ik wilde en wil mijn vocabulaire uitbreiden, grammatica oefenen, maar vooral vertrouwen opdoen om ook in het Engels vrijuit te spreken.’

Hoe ben je in contact gekomen met STE Languages?
‘STE is voor APG de vaste partner voor taaltraining, dus het contact was snel gelegd. Een collega had al eerder bij STE een training gevolgd. Die was heel enthousiast en had duidelijk vorderingen gemaakt. Dat maakte natuurlijk nieuwsgierig.’

Waarom heb je gekozen voor een individuele training?
‘Omdat ik een individuele ontwikkelbehoefte had. Ik had al een basis in het Engels en wilde me op een aantal specifieke onderwerpen verbeteren. Een individueel traject past dan beter.’

Je hebt de training online gevolgd. Hoe was dat?
‘Vanwege de coronamaatregelen was de training online, maar dat kwam eigenlijk wel goed uit. Ik woon niet bij Eindhoven in de buurt en ik was vanuit mijn werk al helemaal gewend om alles online te doen.’

Hoe was de begeleiding vanuit STE?
‘Bij de intake zijn mijn achtergrond en leerbehoefte geïnventariseerd. Ik had aangegeven dat ik graag een docent wilde die bekend was met mijn vakgebied. Daar hebben ze goed rekening mee gehouden en dat had voordelen tijdens de training.’

Kun je dat toelichten?
‘We hebben het vooral gehad over zaken die mij persoonlijk of professioneel interesseren. De docent anticipeerde daar goed op en dat maakte het leuk. We hebben weinig traditionele oefeningen gedaan, vooral veel gepraat over onderwerpen als leiderschap, op afstand werken en het klimaat. De focus lag op het vergroten van de woordenschat en het verbeteren van de taalvaardigheid.’

In hoeverre heeft de training meerwaarde voor je werk?
‘Ik heb mijn vocabulaire verrijkt en weet veel makkelijker de juiste woorden te vinden. Nog belangrijker is dat ik nu het vertrouwen heb dat ik me prima kan redden in een Engelse meeting. Ik kan een punt maken en daar ook de tijd voor nemen. Veel mensen die met natives praten, hebben de neiging om terughoudend te zijn. Door de taaltraining heeft mijn zelfbewustzijn een boost gekregen.’

Wanneer merkte je voor het eerst dat de taaltraining effect had?
‘In het begin dacht ik: oh jee, ik moet dingen opzoeken. Ongeveer vanaf de derde les merkte ik dat ik gewoon mijn punt kon maken. Dan merk je ineens: he, het gaat makkelijker! Dat werd ook bevestigd door de docent, want die toetst steeds hoe het gaat en geeft daar vervolgens feedback op.’

In hoeverre blijf je bezig met het versterken van je Engelse taalvaardigheid?
‘Ik heb enkele Engelstalige boeken aangeschaft. En als ik een film kijk zet ik de ondertiteling uit. Het Engels blijft dus een onderwerp van aandacht.’

Heb je een tip voor nieuwe cursisten?
‘Met name bij een individuele training is het zinvol om bij de intake aan te geven dat je een passende docent nodig hebt, iemand die aansluit bij de context waarin je werkt en leeft. Het gaat om meer dan alleen woorden en grammatica. De interactie met de docent is minstens zo belangrijk.’

Tot slot: hoe kijk je terug op de taaltraining?
‘Ik ben zeer enthousiast. De wisselwerking met de docent was erg leuk. Ook tussen de lessen door hadden we contact. De ene keer met een relevant artikel, een andere keer met een wetenswaardigheid. Dat triggert enorm. Als je een mail ontvangt van je docent, dan wil je natuurlijk wel reageren in proper English. Zo blijf je betrokken.’