Grote banner website (10)

‘Door Tel mee met Taal hebben tientallen medewerkers inmiddels een taaltraining gevolgd’

25 november 2021

Wie in een internationale omgeving werkt, krijgt onherroepelijk met taalverschillen te maken. Om die verschillen te overbruggen kunnen de medewerkers van Vanderlande een taaltraining volgen bij STE Languages. Nicole Loman (37) coördineert dat vanuit Vanderlande. De subsidieregeling Tel mee met Taal speelt daarin een belangrijke rol.

Vanderlande levert wereldwijd transportsystemen voor interne logistiek. Als internationaal bedrijf is Engels de voertaal. Waarom volgen medewerkers dan toch een taaltraining Nederlands?
‘Veel van onze mensen zijn expats en dus afkomstig uit het buitenland. Puur voor het werk kunnen zij prima vooruit met Engels, maar onderling wordt er bij Vanderlande ook veel Nederlands gesproken. De lokale taal spreken helpt om je prettig en verbonden te voelen met de rest van het team. Van koffiepraat tot klein grapje: je voelt veel meer connectie als je in staat bent om gewoon gezellig mee te doen.’

Voor de taaltrainingen Nederlands ontvangen jullie subsidie vanuit de regeling ‘Tel mee met Taal’. Hoe is dat ontstaan?
‘We hebben hierin een nauwe samenwerking met STE. Vorig jaar zijn we gestart met een eerste subsidieaanvraag. Ik kende Tel mee met Taal niet, maar STE bracht het onder de aandacht. Vervolgens hebben ze ons begeleid bij zowel de aanvraag als de administratieve verwerking.’

Kun je wat meer vertellen over de rol van STE bij het aanvragen van subsidie?
‘Aan welke condities moet de aanvraag voldoen? Wie komt in aanmerking? Hoe moet de subsidieaanvraag eruitzien? Bij STE hebben ze op al die vragen een antwoord. We hebben een vaste contactpersoon en die is heel betrokken, denkt mee en is altijd bereikbaar. En als een aanvraag onverhoopt toch wordt afgekeurd – zoals de eerste keer gebeurde – kijken ze mee naar hoe het beter kan. Uiteindelijk werd die aanvraag alsnog goedgekeurd en ontvingen we ruim € 40.000 subsidie. Bij een latere subsidieronde kregen we nog eens € 24.000 toegekend. Door Tel mee met Taal hebben tientallen medewerkers inmiddels een taaltraining gevolgd.’

Hoe vinden jullie medewerkers hun weg naar STE?
‘Mensen melden zich aan via de site. Wij nemen dan contact op en plannen een intake bij STE. Tijdens die intake wordt het taalniveau vastgesteld. Vervolgens wordt de juiste training geselecteerd. Iedereen tot en met doelniveau B1 kan zich aanmelden en krijgt de training vergoed. Wie zich daarna wil doorontwikkelen betaalt dat zelf, tenzij de training noodzakelijk is voor een bepaalde functie.’

Hoe zijn over het algemeen de resultaten van de cursisten?
‘Goed! Wie zich inschrijft houdt stug vol en maakt het netjes af, er zijn maar weinig drop-outs. Mensen zijn zich er vooraf van bewust dat het tijd kost. Het is toch een traject van 15 weken à 2 uur en daar komt ook nog huiswerk bij. Dat vraagt wel om focus en inzet.’

Stel dat er een drop-out is, hoe ga je daar dan mee om?
‘Dan gaan we schakelen met STE om te zoeken naar een passende oplossing voor alle partijen. Zo hadden we laatst iemand die door omstandigheden de training moest staken, maar eigenlijk wel nog steeds interesse had. Die persoon mocht vanuit STE kosteloos een nieuwe training volgen. Uiteraard kan dit alleen op incidentele basis, maar het laat wel zien hoe STE met ons meedenkt.’

STE biedt verschillende onderwijsvormen, zoals online en fysiek, maar ook bij klanten op locatie. In hoeverre maken jullie daar gebruik van?
‘Voor de coronapandemie hadden we geregeld een incompanytraining bij Vanderlande. Vanaf acht deelnemers is dat kostentechnisch interessant en de deelnemers vinden het ook prettig. Door de lockdowns zijn we voorlopig gestopt met incompanytraining. Mensen stromen nu in bij de reguliere Open Inschrijving. Afhankelijk van wat iemand zelf wil, wordt gekozen voor les bij STE op locatie of via de Virtual Classroom.’

Hoe kijk jij naar de toekomst van jullie taaltrainingen?
‘Door corona zijn bepaalde zaken structureel veranderd. Afhankelijk van de op dat moment geldende maatregelen werken we tegenwoordig volledig of deels thuis. Dat heeft ook effect op de lange termijn. Voor de toekomst verwachten we dat onze mensen gemiddeld 40% vanuit thuis werken, 60% bij Vanderlande. Mensen zijn gewend geraakt aan virtuele werkvormen. Dat is een positieve verandering die nieuwe kansen biedt. Het is aan ons om daar een goede balans in te blijven vinden. De wereld is een stukje veranderd, maar draait wel gewoon door.’