STE Trainingen

committed to learning
Mijn STE
  Nieuwsbrief  Contact 
Nederlands English
home > nieuws > detailweergave

Nieuws

23 april 2016

Expats voelen zich extra welkom met inhouse taaltraining

Inhouse taaltraining voor Altran-consultants

 

Met Engels konden ze aanvankelijk prima uit de voeten, de expats die in dienst waren bij Altran. Het merendeel van de buitenlandse medewerkers sprak immers geen Nederlands. Maar toen Altran in 2015 samenging met het meer Nederlands georiënteerde Nspyre en TASS werd de taal wél een probleem.


Training officer Cara Coffyn van Altran kreeg steeds meer aanvragen binnen voor Nederlandse les. "Ik vond het geen optie om die collega’s allemaal door te sturen naar een taleninstituut”, vertelt ze. “Ik wilde liever een inhouse training: collega's komen naar kantoor, leren andere mensen uit het bedrijf kennen, en voelen zich meer betrokken bij onze organisatie."

 

Warm welkom
Medewerkers van Altran komen uit landen van over de hele wereld: China, India, Venezuela, Oost-Europa, Griekenland, Spanje. “We willen graag dat ze zich hier thuis gaan voelen”, legt Cara uit. “Het voelde voor mij niet prettig om nieuwe medewerkers door te sturen naar een taleninstituut. Ik deed dat dan vaak via een mailtje of telefoontje, en dat was het dan. Nu ontmoet ik iedereen persoonlijk. Expats verwachten eigenlijk niet dat iedereen in het bedrijf Nederlands spreekt, daar schrikken ze soms wel even van. Ik stel hen gerust door aan te geven dat we Nederlandse trainingen bieden, ook voor beginners! Door daar direct mee te starten, komt het wel goed."

 

Het management overtuigen
Cara is nog niet zo lang werkzaam in Eindhoven. Ze kwam vanuit België om de Altran Academy voor Nederland op te zetten. In dat kader verdiepte ze zich ook in trainingen Nederlands. Sommige expats van Nspyre hadden al trainingen bij STE gedaan, en wilden graag een vervolg. Uiteindelijk was Cara ook gecharmeerd van de mogelijkheden van STE. Het aangename contact met STE en de goede ervaringen uit het verleden leidden tot de beslissing om ook in 2016 de samenwerking verder te zetten.

 

Ook intern was er werk te verzetten. Omdat Engels eerder altijd de voertaal was binnen de Nederlandse organisatie, was men zich minder bewust van het taalprobleem. Na de samenvoeging werd er echter meer Nederlands gesproken in het bedrijf, en veel communicatiemiddelen zijn tegenwoordig in het Nederlands. Na het maken van een businessplan met daarin de kosten en baten, ging het management akkoord met de inhouse taaltrainingen.

 

Opleiden tot A2 niveau
Inmiddels zijn er drie groepen begonnen met de taaltraining, op drie niveaus. “Dorine Hoskens van STE heeft ons daarbij goed geholpen”, vertelt Cara. “Wij hebben een namenlijst aan STE doorgegeven, en Dorine heeft uitgezocht welk niveau iedereen had en wie er op intake moest komen. Daarna moesten we kijken wanneer we de trainingen konden geven. Het was wel ongelofelijk dat we voor elk niveau een dag vonden waarop iedereen kon! STE is wat dat betreft ook erg flexibel, ook met last minute aanmeldingen.”

 

Altran heeft voor twee startmomenten per jaar gekozen. Dus in september kunnen nieuwe mensen weer beginnen, en andere cursisten doorstromen. Mensen die niet in het inhouse programma passen, kunnen bij STE alsnog meedoen aan de open inschrijving. "We leiden iedereen op tot A2 niveau", zegt Cara. "Ik heb zelf net Duits geleerd, en A2 is een niveau waarop je je al echt een beetje comfortabel voelt in een taal. Willen mensen daarna nog verder, dan gaat dit in overleg met hun manager.”

 

Integratie
Het grote voordeel van de inhouse trainingen blijft voor Cara het groepsgevoel. "Mensen kunnen elkaar motiveren, ze komen naar kantoor, en zien dat we investeren in hun toekomst. Een Nederlandse taaltraining is belangrijk met het oog op integratie in Nederland, en het vergroot de betrokkenheid bij ons bedrijf." 



Terug naar de overzichtsweergave
Terug naar de startpagina